نهمین نشست هم‌اندیشی مدیران بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی

نهمین نشست هم‌اندیشی مدیران بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی با تشریح دستاوردهای اقتصادی شرکت‌های ذیل بنیاد بهره‌وری موقوفات همراه بود که افزایش شفافیت، رشد تولید و صادرات، ارتقای بهره‌وری و تحقق مطلوب بودجه‌‌های مصوب، از مهم‌ترین آن‌ها بود.

access_time ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۴ دي
remove_red_eye 269بازدید
نهمین نشست هم‌اندیشی مدیران بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی

به گزارش آستان نیوز، در این نشست که در سالن همایش بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، حدود ۱۰۰ نفر از مدیران و معاونان ستاد و همچنین مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره موسسات و شرکت‌های تابعه بنیاد بهره‌وری آستان قدس حضور داشتند.

 

رشد ۵۰۰ درصد اراضی رفع تصرف شده
رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی از رشد بیش از ۵۰۰ درصدی اراضی رفع تصرف شده توسط این مجموعه در سال جاری خبر داد و گفت: علاوه‌براین، با اقدامات خوبی که در حوزه تثبیت کاربری اراضی انجام شد، مشکل ۲۰ درصد از اراضی که به دلیل اختلافات موجود در بخش مدیریت شهری تغییر کاربری پیدا کرده بود، حل شد.

 

 

رشد ۷۰ درصدی تولید، فروش و سود، رشد ۱۰۰ درصدی صادرات
دکتر سید مهدی سدیدی از رشد بیش از ۷۰ درصدی در حوزه تولید، فروش، سود عملیاتی و سود خالص در حوزه شرکت‌ها و موسسات اقتصادی در سال ۱۴۰۲ خبر داد.
وی همچنین با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی صادرات محصولات تولید شده در شرکت‌های اقتصادی آستان قدس در سال جاری خاطرنشان کرد: در ۹ ماه نخست امسال، بیش از ۷۵ درصد بودجه شرکت‌ها و موسسات اقتصادی رضوی محقق شده است.دکتر سدیدی ادامه داد: علاوه‌بر افزایش ۶۰ درصد توان تخصصی و مهارتی اعضاء هیات مدیره در نظام جایگزینی، حدود ۳ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه باز به شرکت‌ها و موسسات اختصاص داده شده است.


پذیرش دو شرکت در فرابورس در کمتر از ۶ ماه
وی با اشاره به پیگیری مستمر و مجدانه برای ورود شرکت‌های آستان قدس به بازار سرمایه تصریح کرد: این امر علاوه‌بر ارتقاء شفافیت فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی، زمینه تامین مالی برای انجام پروژه‌ها و افزایش سرمایه را فراهم خواهد کرد.
دکتر سدیدی افزود: در همین راستا با تلاش صورت گرفته، امسال در کمتر از شش ماه، سهام شرکت‌های خمیرمایه رضوی و نساجی و نخریسی خسروی خراسان در بازار فرابورس عرضه شد.
 

ثبت شرکت‌های جدید با رویکرد افزایش بهره‌وری
وی از ثبت دو شرکت جدید در بنیاد بهره‌وری در راستای ارتقاء بهره‌وری نیز خبر داد و اظهار کرد: به تازگی شرکت مدبر که یکی از شرکت‌های بزرگ در حوزه املاک و مستغلات است و همچنین شرکت توسعه شرق فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که ظرفیت‌های تحت اختیار برای افزایش بهره‌وری اقتصادی موقوفات را به کار خواهند گرفت.
رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین در صدد هستیم علاوه‌بر راه‌اندازی شرکت توسعه مشارکت‌های رضوی، به سوی تهاتر به نفع دارایی‌های صنعتی حرکت کنیم تا از این طریق بازدهی اقتصادی را افزایش دهیم.
وی افزود: هر شرکت باید با دو بال حرکت کند که یکی بال اجرایی در حوزه معاونت امور شرکت‌ها، املاک، حقوقی و... بوده و بال دیگر صیانتی و نظارتی است، از همین رو باید مجموعه بازرسی، حسابرسی و حراست با قوت بیشتری به کار خود ادامه دهند.
 

لزوم اجرای ایده‌های نو برای تحقق بودجه ۱۴۰۳
دکتر سدیدی در این نشست با اشاره تحقق ۹۵ درصدی بودجه آستان قدس رضوی در سال جاری اظهار کرد: این بودجه به واسطه نوع هزینه‌ها در حرم مطهری رضوی، به صورت روزانه به خزانه آستان قدس واریز می‌شود تا از این طریق مکتب شیعه و همچنین زائران و مجاوران متنعم شوند.
وی با بیان این‌که بیش از ۹۳ درصد دارایی‌های آستان قدس رضوی مربوط به املاک و اراضی در خطه خراسان است، گفت: این موقوفات تاکنون به نحو شایسته و با رعایت غبطه وقف مدیریت شده است.
رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات، بودجه محقق شده امسال آستان قدس را برابر با مجموع بودجه سه سال گذشته این نهاد عنوان کرد و افزود: با وجود موفقیت‌های بدست آمده، برای عملیاتی شدن بودجه سال آینده مسیر سختی در پیش داریم و باید طرح‌ها و ایده‌های نو را اجرا کنیم.

 


استمرار استقلال مدیران و رعایت عدم تضاد منافع برای تقویت سرمایه‌گذاری
مدیر گروه حقوق و هیات علمی دانشگاه شاهد نیز در این نشست با اشاره به اعتماد مردم به آستان قدس رضوی اظهار کرد: بسیاری از مردم نقدینگی دارند اما نمی‌دانند با آن چه کنند که یکی از راه‌ها، خرید سهام شرکت‌ها یا سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ و مورد اعتماد است.
دکتر ابوالقاسم خدادی، اجرای پروژه‌های بزرگ توسط شرکت‌ها و کنترل نقدینگی در جامعه را از جمله مزیت‌های جذب نقدینگی‌ عموم مردم عنوان کرد و افزود: با جمع‌آوری و جذب این پول‌های خرد، پروژه‌های بزرگ می‌تواند شکل بگیرد و اگر مردم خیالشان راحت باشد که مدیران شرکت‌ها مستقل اند، تعارض منافع ندارند و در راستای منافع آن‌ها فعالیت می‌کنند، به طور قطع در شرکت‌ها سرمایه‌گذاری خواهند کرد.
مدیر گروه حقوق و هیات علمی دانشگاه شاهد، شفاف‌سازی را یکی از راهکارهای پیشگیری از تعارض منافع دانست و خاطرنشان کرد: تلاش‌های صورت گرفته در شرکت‌های آستان قدس رضوی برای شفاف بودن بسیار ارزشمند بوده و باید همچنان با جدیت دنبال شود.
 

اتخاذ راهکارهای عملی برای نیل به عرفان خدمت
استادیار گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) هم در این نشست در خصوص عرفان خدمت در ساحت اقدس رضوی اظهار کرد: لازمه عرفان خدمت، عرفان خادم و مخدوم است، اگر شناختیم که مخدوم یعنی امام رضا علیه‌السلام دانا و عالم به احوال مردم است، حتما این شناخت در خدمت ما اثرگذار خواهد بود.
دکتر داود حسن زاده با تاکید بر اهمیت بهره‌گیری از راهکارهای برتر برای ترویج فرهنگ اداره دارایی‌های حضرت رضا علیه‌السلام خاطرنشان کرد: ورع، تقوی و معرفت به امام رضا عنصر اساسی و لازم در خدمت است و در واقع بدون این طهارت نمیتوان موفق به خدمت شد.